LVIV.COM

VR-технології – небезпечна зброя чи панацея від всіх хвороб?

Ділись, Бро

VR-технології – небезпечна зброя чи панацея від всіх хвороб?
Роман Тищенко

Мільярд пристроїв віртуальної реальності має з’явитися до 2019 року. Однак вплив на людей технології Virtual Reality/Augmented Reality до кінця не з’ясований. Для того, щоб визначити плюси та мінуси віртуальної реальності Центр етики і технологій Львівської бізнес-школи УКУ запросив до дискусії інженерів-розробників, психотерапевта та священика.


Про потребу у віртуальній реальності

Директор R&D компанії Soft Serve Василь Милько:

Історично не можна чітко визначити початок віртуальної реальності.

Пропаганда – це перша віртуальна реальність.

Тому що створює світ, який паралельний реальному. Віра у природні сили та те, що не може пояснити наука – це теж своєрідна віртуальна реальність. Люди змінюються, розвивають штучний інтелект, і скоро буде важко прогнозувати, чи буде більше людей, чи машин.

VR-технології – небезпечна зброя чи панацея від всіх хвороб?

Директор R&D компанії Soft Serve Василь Милько

Технічний директор компанії Geniusee Назар Газдун:

Епоха віртуальної реальності має багато етапів. Попередній – це доба смартфонів. Зараз – доба технологій VR/AR. Людство саме створює технології, якими себе доповнює і робить так, щоб йому було з ними комфортніше.

VR-технології – небезпечна зброя чи панацея від всіх хвороб?

Окуляри із технологією доповненої реальності

Доктор психіатрії Олександр Фільц:

Термін віртуальна реальність потребує уточнення. Технологічний прогрес і віртуальна реальність дещо демонізовані у традиційному світосприйнятті.

Східна Європа повертається до тієї дискусії, з якого вийшла Західна цивілізація.

До пошуку відповідей на питання для чого ми тут, як сталося, що ми живемо на Землі і для чого природа нас створила.

VR-технології – небезпечна зброя чи панацея від всіх хвороб?

Доктор психіатрії Олександр Фільц

Отець Василь Білаш, інженер комп’ютерних технологій:

До того, як стати священиком, я вчився на аспірантурі Політехнічного інституту. На мене справив враження фільм Матриця.

Він надихнув мене займатися програмною інженерією. Я робив диплом по мультипортовій памяті. Проте згодом мої погляди на світ змінились. Коли починаєш розуміти, що ти живеш у віртуальній реальності, то немає часу, щоб створити ще одну віртуальну реальність – потрібно вивчити ту реальність, якою є Бог. Я не проти віртуальної реальності, але питання в тому, скільки ми витрачаємо на це часу. Тому що алкоголь також є не добрим і не злим – він є звичайним предметом. Завжди етичний вимір є ключовим – чи ми рухаємося до повноти реальності, чи замінюємо її.

VR-технології – небезпечна зброя чи панацея від всіх хвороб?

Кадр із фільму The Matrix

Про задоволення

Доктор психіатрії Олександр Фільц:

Тілесне сприйняття не обмежується лише зором. Коли якісь органи сприйняття пошкоджено, при неповному тілесному сприйнятті – зір не вирішальний. Для повноти душевного сприйняття люди навряд чи зможуть задовольнитися тільки зором. Тому мати яскраве естетичне відчуття в одній сфері мало, бо воно не надає повноти вражень.

Залежність починається тоді, коли щось починає приносити задоволення і одночасно негативно впливати на фізичний чи психічний стан. Задоволення – це тілесне поняття. Тому залежність від віртуального світу може розпочатися тільки тоді, коли воно буде приносити деструктивне задоволення.

VR-технології – небезпечна зброя чи панацея від всіх хвороб?

Окуляри Google Cardboard із технологією VR 

Технічний директор компанії Geniusee Назар Газдун:

Існують різні типи залежностей. Чи може бути залежність від реальності, в якій нам буде комфортно? Я би взагалі не розділяв різні реальності – це один світ, просто ми починали з тілесного. Людей з вадами об’єднують ці сфери. Якщо людина втратила зір – їй можуть зробити цифровий імплант. Для цієї людини цифровий світ буде не менш реальним. В цьому відображається еволюція того, як людство пізнає світ і як воно технологічно зможемо забезпечити власний розвиток.

VR-технології – небезпечна зброя чи панацея від всіх хвороб?

Технічний директор компанії Geniusee Назар Газдун

Про можливість лікування з VR

Доктор психіатрії Олександр Фільц:

Медицина, як і вся інша дисципліна не може обходитися без певного інструментарію і його розвитку. В наш час такими інструментами стали і предмети віртуальної реальності. Лікування психологічних розладів за допомогою новітніх технологій дуже дієве. Проте, щоби не робила технологія, людство має зважати на етичність використання технологій. Етика – це те, що не наносить шкоди, бо етос в перекладі – це збереження своєї домівки. Людство може створити чіп продукування задоволення і всадити його в голову.

Існують штучні органи, замінюючи які можна жити 200 років, але якщо ціллю такого життя буде лише задоволення, то який в цьому сенс?

VR-технології – небезпечна зброя чи панацея від всіх хвороб?

Застосування окулярів VR для лікування

Отець Василь Білаш, інженер комп’ютерних технологій:

VR/AR технології приваблюють новими можливостями для людини, але дуже важливо розуміти саму її природу. У таких технологій є дуже багато переваг і їх треба використовувати, але завжди треба ставити питання: "для чого?". Дуже добре, коли технології доповненої реальності використовуються для того, щоб підтримувати людей з фізичними вадами. Використання ж віртуальної реальності для зруйнування людського єства – не допустимо. Під час створення віртуальної реальності потрібно розуміти, що люди вже живуть у тимчасовій реальності, якою є тіло.

Застосування окулярів VR для лікування

Про те, як на людей будуть впливати технології

Технічний директор компанії Geniusee Назар Газдун:

Хочу розповісти про те, як технології можуть використовуватися по різному. У 2015 році я був директором одного стартапу. Ми відпочивали із колегами, і з нами були ветерани АТО. Вони розповідали історію про бої у Донецьку. Коли вони відступали вночі через погану видимість, наші танки задавили декількох наших солдатів. Ця історія закарбувалася у пам’яті у мене і мого колеги, і ми вирішили зробити щось корисне для армії. Ми подумали: а чом би не зробити прозорий танк? Тобто ти сидиш у танку, а у тебе броні немає – ти бачиш цілу сферу навколо з якимось відсотком прозорості, щоб можна було якось комунікувати. Якраз тоді на ринку з’явилася технологія від Microsoft з доповненою реальністю. І ми знали, що можна втілити наш план. Зробити реальність не просто віртуальною, а саме доповненою. Через два місяці ми розробили прототип і показали його на виставці «Зброя та безпека». Спілкувалися із Укроборонпромом, і, якщо сказати дуже просто – в Україні фінансування не було. У нас був вихід – або зупинити розробку, або йти на глобальний ринок. Ми прийняли рішення зупинитися і вийти із цього проекту, оскільки якщо б ми пішли на глобальний ринок – то ми заохочували війну.

Ми робимо стартапи, щоб допомогти нашим військовим захищатися, а не для того, щоб допомагати людству воювати.

VR-технології – небезпечна зброя чи панацея від всіх хвороб?

Проект танку DARPA із використанням VR/AR технологій (вид із кабіни)

Директор R&D компанії Soft Serve Василь Милько:

Всі хочуть знати, для чого ми тут. Технології для того, щоб зрозуміти, звідки ми взялися. Людство відкриває нові технології не для того, щоб знищити планету. Всі наступні знання виникають з необхідності. Якщо потрібно ходити по воді – можна створити таку технологію. Не можна вийти на орбіту, використовуючи виключно дерево. Всі технології взаємопов’язані.

Суперкомп’ютери створюють симуляцію індивідуальних атомів. Суперкомп’ютер «Чумацький шлях» декілька годин симулював індивідуальні атоми – це декілька наносекунд реального часу. Інтелект – можливість бачити майбутнє і минуле.

VR-технології – небезпечна зброя чи панацея від всіх хвороб?

Суперкомп’ютер Tianhe-2 («Чумацький шлях»)

Отець Василь Білаш, інженер комп’ютерних технологій:

Існує певний ризик у швидкому розвитку технологій, бо вони можуть почати шкодити нам так само швидко, як і допомагати. Те, що хоче змоделювати людство – Господь вже давно змоделював. Техніка шукає відповіді на питання "чому живе людина?" не в ту сторону. На це дають відповіді зовсім інші дисципліни. Людина має душу і дух. Свідомість прив’язана не тільки до тіла.

Наше тіло – трошки вищий рівень від девайсів. Соціум не виправив ще дуже багато проблем. Зараз він відкриває новий пласт проблем. Можна створити робота, який слугуватиме для добра, але в іншій країні від голоду можуть вмирати діти.

VR-технології – небезпечна зброя чи панацея від всіх хвороб?

Отець Василь Білаш, інженер комп’ютерних технологій

Доктор психіатрії Олександр Фільц:

Людина за останні 8 тисяч років генетично і біологічно не змінилася. Змінилася сума знань про навколишній світ. Навіть сновидіння за межею реальності.

Античні люди також жили у віртуальній реальності.Тому реальність Бога під питанням.

Оскільки Бога неможливо пізнати, а реальність – можливо. Людство достеменно не знає, чи стане світ виключно технологічним, але воно продовжує жити у двох світах. Частково – у предметній реальності, а частково – в уявній.

Про те, який потенціал охоплення у нових технологій

Технічний директор компанії Geniusee Назар Газдун:

Сама технологія міксованої реальності MR з’явилася у 2010 зі стартапів, потім її почали підхоплювати Apple, Google, Microsoft. Великі компанії протягом 3-4 років скупляли стартапи. Серед них – додатки з можливістю створення міксованої реальності. MR – це віртуальна реальність, змішана з реальною, що проходить через камеру. Такі технології використовували у Pokemon Go. До 2020 року на ринку очікується 1 млрд девайсів із міксованою реальністю. У 2019 прогнозують появу перших окулярів, що увійдуть у використання звичайних користувачів.

VR-технології – небезпечна зброя чи панацея від всіх хвороб?

Технологія MR у грі Pokemon Go

Директор R&D компанії Soft Serve Василь Милько:

Девайси не доходять до кінцевого споживача, бо вони незручні і страшні. Для того, щоб ці девайси стали повсякденними, у них має бути зручна анатомічна форма. Така ж звична, як у намиста чи кульчиків. Коли пристрої стануть легкими та естетичними – тоді вони стануть повсякденними, модними і трендовими аксесуарами. Все, що виживає – виживає не просто так, а тому що на нього є попит. Такий попит завжди є у військовій сфері та у сфері розваг – вони перші, хто цікавиться новими технологіями.

VR-технології – небезпечна зброя чи панацея від всіх хвороб?

Військові Австралії у шоломах VR/AR

Отець Василь Білаш, інженер комп’ютерних технологій:

Якщо певні технології не сприяють добру людини – буде помилкою їх впроваджувати. Телефони і машини, здавалося б, мали б полегшити нам життя.

Раніше людина мала час подумати про вічні питання, а нас перевантажує багато інформації.

Це парадокс, бо людство працює для того, щоб полегшити життя. Від нас залежить, який світ ми будуємо і де ми хочемо жити: з роботами чи з реальними людьми – спільнотою, яка вміє любити, співчувати, і прощати.

Доктор психіатрії Олександр Фільц:

Віртуальна реальність важлива і перспективна – тому що вона апелює до людського єства.

Тому питання навіть не в тому, хто ми, і чому ми тут, а чи маємо ми можливість набути чогось нового. Відповідь на це питання неоднозначна. Для того, щоб знищити себе, або через пізнання створити інший світ, в якому будуть жити інші істоти. Для людей він може бути віртуальним, а для істот, яких створить людство – він буде цілком реальним.

Що таке бізнес-акселератор і для чого він твоєму стартапу
Зараз читають