Олег Грюндик: мульти для ЛСДшників, психотропне дихання та медитації

Твій медіа-бро зустрівся Олегом Грюндиком – стенд-ап коміком та сценаристом мультфільмів KuTstupid – та поговорив про різноманітний досвід: творчий, психоделічно-містичний та в райвідділі.

Дорогою до Абсурдистану

Невеличкий бекграунд: приблизно в 2012 році я почав грати в університетському КВН – мені просто запропонували: не хочеш вальохати в нашій університетській команді? На той момент я ще навчався в «мусорському» університеті на Городоцькій, тож мені не дуже подобалася моя команда, адже ми були зашабловані цими тупими жартами про ментів. Тож я вирішив створити власну банду з Блек Джеком та зеленими листочками, де ми завжди старалися створювати якийсь ірраціональний гумор, що межую з абсурдом. Одже, моя любов до сумбуру ще співпаде з майбутньою зайнятістю в KuTstupid.

Якось мій старший товариш з КВН запропонував разом валити мультфільми. Тоді я написав свій перший сценарій про 1% бактерій, які виживають після того як по них пройшовся Туалетний утенок і, оговтавшись, збираються в Хрестовий похід на північ унітазу – така собі пост-апокаліптична унітазна притча. Згодом він мені подзвонив та прошепотів: «Чувак, я працюю на KuTstupid, і в нас ще є місце для тебе». Це пролунало ніби конспірологічна формула від СБУшніка.

Першою схваленою керівництвом історія була про майського жука, і тоді я зрозумів наскільки багатогранна роль сценариста - адже ми працювали над фабулою, кульмінацією, флеш беками, декілька разів переписували фінал, вже не говорячи про всі інші тонкощі. Будь-які варіанти ми кидали Кирилу Данильченко – творцю цього мультиплікаційного шоу та відомому КВНщику. Втіливши в життя три-чотири моїх сюжетів мені сказали – ти роздуплився як писати. Так, разом з моім товарищем, ми і стали двома авторами з Чернівців, що працюють на KuTstupid.

Як проходила наша робота? В нас був такий формат - «100 ідей» за 5 днів. Ми писали ці 100 ідей - крихітні сценарії з яких нам залишали 25-30. Мі їх домучували, дописуючи до них розширений сценарій на сторінку або пів вже с розписаною фабулою та всіма іншими деталями. Будували вже повноцінний сценарій, вставляли туди геги. Геги – це вставки, що нагадують флеш беки. Вони, якщо брати мультики, пішли ще з «Гріфіннів». З цього всього різноманіття залишалося лише десять історій, які ми ділили на двох повинні були довести це до готового продукту за два тижня.

Одже, десь чотири мультика знімали на місяць. Були часи коли робили один чи два, були коли взагалі не знімали. Наскільки я пам’ятаю нас тоді працювало 16 чи 18 сценаристів, ось нам і давали сценарії колег, а наш їм – щоб добити, перебудувати.

KuTstupid – це мультиплікаційний арт-хаус, а ще це візуальний юмор. Ти захотів, щоб вибухнула атомна бомба – легко. В КВН ти цього не зробиш ніяк, максимом – звуком. Я втілював реальність, скажімо, маленьку домашню атомну станцію, або рибу з ногами людині чи інші архітепичні образи, що рвалися з моєї підсвідомості: «Так, чуваче, я хочу бути анімованим».

Трохи пізніше студія запустила серію дитячих мультиків «Норка Обжорка». Одже, на 50% нас перевели на цей проект. Це був дуже цікавий та мозковиносний досвід: я написав сім історій про цю Норку. А суть цієї Обжорки полягала в тому, що це була норка, яка жила в лісі та робила всяку шкоду. Це був такий російський Вуді Вудпекер. Насправді, тоді я передивився дуже багато мультів про цього дятла, бо, якщо чесно, мені було важко перезавантажитися і націлитися на абсолютно іншу аудиторію. Кирило відписував: «Чувак, ти пишеш для дітей, а не для ЛСДщників». В якийсь момент я викупив як це писати для діточок, тож інколи Норка Обжорка в мене виходила дуже навіть класною.

Потім почався Майдан і в мульти додалося політичне підґрунтя. Так наприклад, нас попросили написати як Порошенко, Обама та Мергель захоплюють в полон Путіна. Але їх не влаштовувала наша кінцівка, отож вони замінили її на ту, де на допомогу президенту РФ приходить Лукашенко з картопляним бластером, а такий собі Супер-Путін місить всіх катаною. Я не дуже викупав, що коїться і це почало мені не подобатися. Так я повільненько відійшов від KuTstupid.

Про ментів та езотерику

Почнемо з того, що я вважаю неправильним коли дітей в 16 років змушують вибирати подальший розвиток свого життя. Особисто мені подобається американська практика gаp year – така академічна відпустка протягом якої підлітки пробують себе в різних ролях, спілкуються з людьми, подорожують та читають Джека Керуака.

Що ж стосується мене, то будучи юним я був дуже агресивним та постійно шукав конфлікту. Батьки зізналися, що якби мене не закрили в казармі, то мене мабуть закрили б в тюрмі. Так я став курсантом, потім пішов працювати опером з усілякими деструктивними людьми, які існували розкресленою роботою, качалкою, рибалкою та алкоголем по п’ятницям. Саме тоді я другий раз за життя відчув що моє оточення - це відображення мене самого.

До речі, коли я почав працювати над мультами мене перевели в розділ боротьби з наркотиками, тому я черпав з цієї практики досвід. Вже потім я перевівся в райвідділ і там сказав, що ще допрацьовую в розділі боротьби з наркотиками, а там що вже перевівся в райвідділ. Я прокидався в понеділочок і мені було впадлу йти на роботу, так було і з вівторком і з середою. В такому темпі пройшло два з половиною місяця з стабільною зарплатою, поки два відділи думали що я працюю у сусідньому. Там був бардак, одже ніхто і не помітив. Подумав, що напевно піду-ка я вчитися.

У цей період з’явилося багато вільного часу. Я дуже вдарився в йогу, практикував капалабхаті, пранаямау та девавані. Бувало що дивився в дзеркало протягом двох-трьох. Тоді ж заліпав на Пхагаватгіту, тексти Еріха Фромма, фільми Джима Джармуша, Террі Гілліама та мого гуру Девіда Лінча.

Про Грофа

Є ще одна цікава штука. Ще навчаючись я почав писати про введення холотропного дихання в систему підготовку полісменів. Холотропне дихання – це методика чеського психіатра Станіслава Грофа, яка включає в себе різке ритмічне дихання діафрагмою та легенями протягом довгого часу. Якщо коротко: мозок не усвідомлює такий «збій» в диханні і починає витягувати з глибини варіанти розвитку подій: що ж могло статися.

Так він закидає тебе в минуле і виводить в зону дитячої амнезії, яку Фрейд назвав витісненими спогадами. Під час холотропного дихання відбувається процес гіпервентиляції: мозок виділяє велику кількість СО2, судини звужуються. Дві півкулі мозку з’єднуються в одну тож на свідомому рівні ти здатний зчитувати можливості підсвідомості. Як казав Річард Лінклейтер: «Найгеніальніше – раціонально використовувати в стані неспання свої вміння зі сну».

Витіснені образи людини випливають, після чого їх проблеми (деякі з них були невирішені протягом цілого життя) зникають. Я пробував ввести цю практику в ментовку, щоб вони змогли краще справлятися з екстремальними ситуаціями, але ректор тонко натякнув, що наш університет не хоче виділяться і схема обламалася.

Далі буде

Зараз дуже важливий для мене час: я зміг доказати оточуючим, що можна жити, займаючись креативом. Стараюся частіше їздити в гори, перебувати на самоті і побільше черпати енергію з серцевини самого себе. Також зараз я знайомлюся з чернівецькими хлопцями і ми почнемо щось думати про створення стенд-ап клубу у нашому місті.

Ми хочемо створити шоу з елементами екшена на кшталт шоу Еріка Андре. Це такий трешніковий чувак, яким я зараз дуже сильно надихаюсь, відомий завдяки шоу «11 хвилин пекла», що включає в себе пранк та шок-контент. Вони можуть підкладати змій в крісла гостей шоу, бити їх шоком. Словом, цього всього не передати, якщо ви не подивитеся.

Фото: Яна Проценко

Як проводити вибухові публічні виступи – 7 порад від Романа Дереги