LVIV.COM

Неосакральне мистецтво Зірки Савки: які почуття приховують в собі моторошні картини?

264
Оксана Брошнівська

Львівська художниця Зірка Савка про те, чому корисно чіплятися до старших художників, як виробити власний стиль та чому її роботи здаються такими моторошними.

Зірка Савка

Хто така Зірка?

Зірка Савка здобуває освіту на кафедрі монументального живопису в Академії мистецтв. Раніше вчилася в коледжі Труша, паралельно з тим вивчала катехитику в УКУ. Цікавиться психологією, читає детективи, любить чіплятися до людей.

Зірка Савка

“...Тоді я вчилася на першому курсі в коледжі. Стою така з другом, говорю. І тут бачу: хлопець іде в чорній футболці з жабою. Я зачіпаю його і кажу: “о, круто, в мого тата така сама футболка”. Він такий “окей”. І пішов далі. Ну за якийсь час ми познайомились, почали спілкуватися, потім — зустрічатися. Зараз Роман — мій наречений”.

Що (хто) допомагає творити?

Разом з Романом Зірка влаштувала вже другу виставку. Цього разу — в Миколаєві (тому більшому), перша була у Львові.

”Ми з Романом працюємо як команда, і це мені дуже допомагає. Він трохи відповідальніший і зазвичай всі роботи виконує вчасно. Це стимулює мене рухатися швидше. Крім того, ми постійно критикуємо одне одного чи хвалимо, даємо поради й розповідаємо одне одному, хто що крутого вивчив. Мене завжди підштовхують успіхи Романа, хоча, зізнаюся, раніше я навіть трохи заздрила, коли у нього виходило краще. Він же на дереві вчився, вони там так багато не малювали, як ми. А зараз усвідомлюю, що успіх кожного з нас — це наш спільний успіх і ми можемо радіти одне за одного й допомагати.

Коли бачу круті роботи інших художників — сприймаю це як знак, що треба підтягуватися. Останнім часом полюбляю ходити на виставки з фотоапаратом і писати про ці виставки в себе на Фейсбуці. Думаю, популяризувати мистецтво треба не лише своє, а й інших художників. Хочеться здорової конкуренції, здорових заздрощів”.

Навчитися якомога більше

Зірка зачіпає не тільки хлопців у знайомих футболках, а й різних художників.

“Академія дає багато знань, але їх все одно не достатньо. Хочеш навчитися більше — треба постійно підходити до викладачів і казати “а покажіть це”, “як зробити отак?”.

Нашим куратором на першій виставці був Роман Дмитрик. Він багато допоміг, а також познайомив з різними крутими художниками, які потім запрошували нас в свої майстерні. Були в Буряка, Риботицького, Бевза — дуже багато від них навчилися. В такий спосіб  ми з Романом компенсовуємо певний брак знань у різних технологіях живопису.

Зірка Савка

Також допомагає краще розуміння кольорів: їхнє поєднання і те, як колір впливає на людину, які емоції викликає. Розібратися в цьому мені помогла книга Йоганесса Ітена “Мистецтво кольору”.

Йоганесс Іттен

Чому роботи здаються такими моторошними?

На виставці в Миколаєві стиль, у якому малює Зірка, визначили як неосакральний. Проте, багато кому ці картини здалися доволі сумними та моторошними. Зірка пояснює: “Малюю проблеми, які бачу і переживаю. І це не обов’язково мої власні проблеми, інколи мені вистачає просто перейнятися чужими.

Зірка Савка

Коли є можливість — ми з Романом займаємось волонтерством. Два роки тому розписували стіну в Чорнобильській лікарні для онкохворих дітей. Отак, живеш собі в звичайному світі, тебе нічого не цікавить. А потім потрапляєш на три тижні туди, спілкуєшся з дітьми, батьками і просто не можеш не перейматися. Ці три тижні дуже вплинули на мою дипломну роботу, темою якої було материнство.

Викладачі тоді воювали зі мною за мою кольорову гаму: чому чорне, сіре, червоне? Хіба материнство таке сумне? Але я намагалася намалювати материнство як воно є, не прикрашаючи нічого.

Як з’являється власний стиль?

Раніше моя кольорова гама не обмежувалася лише червоним, чорним і сірим. Думаю, невдовзі я поступово поверну кольори в свої роботи. Стиль художника так і формується: ти малюєш, малюєш, щось виходить добре, щось — погано. Те, що виходить добре — вдосконалюєш, розвиваєш і потім використовуєш як свою абетку.

Зірка Савка

Я ніколи не придумую наперед, що малювати і як назвати. З назвами взагалі досить важко, адже малюю те, що переживаю, а це не завжди піддається описанню словами. Це щось, що у мене всередині."

Фото: Зірки Савки та Марини Романцової

Читайте також:


Абстрактний експресіонізм Корнелії Кульбовської: “Коли є два тіла – це вже пісня”

Сучасне мистецтво з допомогою виделки, гребінця та корка від пляшки – Галина Дудар

Лев Скоп: інстаграм, ікони, рок

“Фарбований лис” – як львівське графіті здобуло підтримку міської влади

Не богохульство, а десакралізація: про що говорять ікони Василя Карвацького

Зараз читають