LVIV.COM

Медитація віпасана: позаконфесійна буддійська практика

Медитація віпасана: позаконфесійна буддійська практика
Ігор Кімарсан

Медитація – це доволі трендове слово, популярне на Заході. Воно може означати величезну кількість різних вчень, технік, методів, які не завжди схожі за змістом та метою. Існують буддійська, індуїстська, християнська, «езотерична», «тантрична», Нью-Ейдж, секулярна, психотерапевтична, комерційна, некомерційна та багато інших видів медитації, які навіть не буду класифікувати у цій статті – це робота на багато років і книг.


Популярність медитативних методик регулярно зростає, а періоди «буму» змінюються уважнішими дослідженнями науковців результатів застосування. А потім можемо читати: медитація «N» допомагає подолати безсоння, напруження у спині і ширше усміхатися! Це загалом доволі весело – читати такі медичні, нейробіологічні, біохімічні та психологічні статті – багато графіків, статистики, формул.

Щодо України, то в нас все перебуває на стадії зародження і в основному у великих містах. Існують центри та курси дзен-буддизму, тибетських шкіл, mindfulness, індивідуальних вчителів, які можуть за окрему плату або пожертви навчити вас відкривати мільйон чакр, чистити їх, а ще сидіти водночас в дзадзен і співати мантри. Звісно, важко розрізнити без ґрунтовного дослідження дійсно ефективні форми медитації і звичайне шахрайство в якості фінансової або релігійної піраміди.

Особисто у мене був нещодавно особистий досвід практики медитації віпасана С.Н.Ґоєнки неподалік від Києва. Але спершу коротко про організацію.

Започатковано організацію вже згаданим С.Н.Ґоєнкою у кінці 60-х років ХХ ст., тобто це доволі «молода» організація. Вже на початках засновник намагався відсторонитися від релігійних, «сектантських», культово-обрядових елементів та ознак – метою організації стає популяризація у світі «чистої» віпасани, якою її викладав ще Будда більш ніж 2500 років тому. Цікавий факт, що віпасану може застосовувати будь-хто за належної підготовки на хоча би одному із курсів і не потрібно окремих, таємних посвят, здійснення релігійних обрядів та розспівування мантр. Ще одна особливість руху – його світський характер, що означає можливість практики на відповідних курсах усіх людей, незалежно від релігійних переконань або їхньої відсутності. І, нарешті, найбільше мені сподобалася свідома відмова від «канонічної» інтерпретації досвіду, який отримує практикант – це його внутрішня, особиста справа.

Для кращого розуміння, у цьому відео документалістка Ейлона Еріел розповідає про знайомство із медитацією віпасани:

А ось власне відео, яке вона знімала:

Методика застосовувалася у в’язницях і результати свідчать про позитивний вплив на певні моделі поведінки колишніх злочинців; зменшує рецидив та ймовірність повернення до попередньої стезі.

В Інтернеті можна знайти багато статей і вражень колишніх учасників курсів віпасани Ґоєнки. Хтось пише екзальтовані тексти про досягнення пробудження чи просвітлення, а інші – про власний негативний досвід, тривогу та багато іншого. Як дослідник новітніх релігій, можу ствердити, що цей рух наразі не є релігійним, хоча присутні певні інтерпретації та ідеї, які за певних обставин можуть каталізувати процес перетворення – це траплялося в історії, особливо після смерті засновника та внаслідок подальшої діяльності його учнів. Люди бувають різні, в кожного буває власне бачення мети, характеру, закритості чи ізольованості від «непосвячених».

Якщо уважно дослідити історію традиційних релігій, то доволі часто це спостерігалося. Наразі цю методику можуть спробувати навіть люди із секулярним світоглядом – голити голову не треба. Більше про історію руху можна знайти інформацію у відкритому доступі, написати за потреби організаторам чи менеджерам курсу.

Мій досвід участі в курсі віпасани розпочався із невдалої спроби – подавав заявку, але черга була вже заповненою і ніхто не відмовився від участі. Однак скористався порадою знайомої: реєструватися в той день, коли відкривається набір у групи. Для цього слід було встати о 6-6:30. Вдалося. Чекаю місяць. Пакую речі, купую квитки і за два місяці їду.

Курс-ретріт відбувався неподалік від Києва – поблизу села П’ятихатки. Організація не має наразі постійного центру в Україні, тому орендує територію та приміщення бази «Дозвілля».

Медитація віпасана: позаконфесійна буддійська практика

Після реєстрації в адмін-будівлі, розходимося по корпусах для чоловіків та жінок. В кожного своє ліжко. У кімнатах може бути велика ватага інших учасників або менші кімнати – як кому пощастить. Зі мною проживало 8 осіб.

 

Медитація віпасана: позаконфесійна буддійська практикаМедитація віпасана: позаконфесійна буддійська практика

Наступного ранку розпочинається інтенсивна робота – кожного дня практика медитації 10 і більше годин. Це доволі складно навіть для тих, хто практикує і поза межами курсу: ноги, спина, голова, плечі болять, «гудуть», багатьом хочеться спати. Згодом ці симптоми проходять і свідомість чіткіше виконує свою функцію – спостерігати і спостерігати чуття на тілі, у тілі, відчуттям дихання тощо.

Розклад роботи кожного дня може виглядати трохи несподіваним і «важким». Розпочинаємо з 4 ранку. Телефони здаються на зберігання, а оскільки не взяв із собою годинника, то спершу думав, що буду губитися у послідовності подій. Виявилося, що є окрема людина, яка займається ґонґо-терапією впродовж дня – ходить у відповідний час і бумкає, сигналізуючи про зміну активності – медитація, їсти, медитація, перерва, медитація, їсти, лекція тощо. На 2-3 день все вже стає зрозумілим.

Практика не є технічно складною, але виявляється інша проблема – розум постійно блукає, пригадує, планує, панікує, йому болить тощо. Просто сидіти і дихати, концентруючи увагу на трикутнику під ніздрями впродовж години часу – не так і просто. Але й це минає. Медитація віпасана: позаконфесійна буддійська практикаМедитація віпасана: позаконфесійна буддійська практика

Впродовж 9 днів учасники дотримувалися правила не розмовляти, не підтримувати візуального контакту із іншими студентами, але коли 10 дня було дозволено розмови для відновлення адаптації щодо «зовнішнього» світу, база перетворилася на вулик. Тут були усі теми: від фармацевтики до геополітики. Адаптація точно вдалася.
Зі смішних моментів – поява кицьки на території бази. Тоді можна було спостерігати як купа дорослих чоловіків намагаються торкнутися (фізичні контакти були заборонені) чорного клубка шерсті. Кицька просто втекла. Це до теми про котиків і Youtube.

Люди загалом були різні – від шкільного віку (чи перехідного між школою і університетом) до старшого і навіть похилого. Різні характери, інтереси, проблеми, амбіції і це все дуже цікаво проявляється 10 дня. Було дуже приємно зустріти однодумців, схильних до критичного осмислення «езотєрікі», були й інші люди – схильні до «чистки чакр». Як сказав один спостережливий студент – тут присутні як прагматики, так і екзальтовані особи. З прагматиками було дещо легше спілкуватися, а от «екзальтовані» були характерні власними інтерпретаціями подій і слухати їх – це як читати ще одну статтю про планету Нубіру та рептилоїдів. На щастя, мені не треба було з ними спілкуватися. Хочу одразу зазначити, що ані С.Н.Ґоєнка у записах лекцій, ані вчителька-куратор курсу Фло Леман не згадували про «езотеричні штучки» – це лише розмисли кількох учасників.

Курс завершився. Дехто поїхав одразу, дехто залишився прибирати територію. Залишився простір, тиша, сосни і легенький присмак туги – мені дуже сподобалося мовчати 9 днів і мовчання людей навколо. Було би частіше так ☺

Медитація віпасана: позаконфесійна буддійська практика

Ще слід зазначити, що курс – безкоштовний. В кінці можна пожертвувати певну суму грошей (встановленої такси немає), яка піде на оренду та закупівлю інших необхідних речей наступним студентам курсу. Хтось буде сидіти на вашому місці, переживати складнощі, мучитися від ігор розуму і болю у спині – хіба не виникне у живої людини бажання хоч якось допомогти?

Хоча існують інші вчителі та курси віпасани, в Україні їхньої діяльності не помічено. Ознакою «справжніх» курсів є їхня некомерційна орієнтація, адже мета – допомога тим, хто страждає. Курс віпасани С.Н.Ґоєнки – це наразі одна із хороших можливостей спробувати в Україні наближену до буддійської традиції Тгеравада техніку медитації. Як вже казав вище – наразі це не релігія, не секта і не культ, тому скористайтеся нагодою за потреби. І, звісно, цей курс варто пройти тим, хто цікавиться сучасними формами психотерапії із застосуванням mindfulness – будете знати, звідки саме запозичено техніку.

Медитація віпасана: позаконфесійна буддійська практика

Що таке бізнес-акселератор і для чого він твоєму стартапу
Кімарсан Ігор LVIV.COM

Ділись, Бро

Зараз читають